Movie Review : A star is born ( spoilers!!!)

Afgelopen zondag ging ik naar de bioscoop, in mijn eentje om de film '' A star is born'' te bekijken.  Het is de vierde verfilming en ik heb de andere delen nog nooit bekeken. Ook heb ik van tevoren geen informatie opgezocht omdat ik compleet verrast wilde worden. Dat Lady gaga geweldig zingt en acteert weten we natuurlijk wel, maar Bradley Cooper heeft me echt verrast met zijn stem.

Deze film gaat over Ally, een jonge vrouw met een slechte baan, crappy baas en ze woont bij haar vader. S'avonds staat ze met regelmaat in een bar om te zingen. Haar beste vriend steunt haar bij elke beslissing. Op een avond komt de uitgerangeerde Jackson bij die bar. Hij is al dronken maar wil nog meer drank.  Hij is ondersteboven van Ally en zo begint hun liefdes verhaal. Ze beginnen samen te zingen en waar Ally een contract krijgt en steeds beroemder aan het worden is, krijgt Jackson steeds minder klussen en lijkt wel jaloers te zijn op Ally. Het feit dat zijn gehoorprobleem steeds erger begint te worden helpt niet.
Hij trouwt met Ally, manipuleert haar, verdrinkt haar in zijn eigen emoties en beschuldigd haar van het verliezen van haar identiteit. En dat is ook zo.
Hij wordt steeds depressiever, drinkt steeds meer en beland uiteindelijk zelfs in een afkick kliniek.
Op een avond heeft Ally een optreden.  Jackson zou samen met haar ''Shallow'' zingen, het lied waar het allemaal mee begon. Hij komt niet opdagen en Ally is ongerust. Je ziet Jackson met een riem naar de schuur lopen en dan weet je eigenlijk al genoeg. Hij had immers op 12 jarige leeftijd ook al zelfmoord willen plegen met behulp van een riem...
Ze laten de zelfmoord niet zien maar door beeld gebruik weet je genoeg.  Ally is kapot van verdriet en weet eigenlijk niet wat ze moet doen.  Ze is van een onzekere vrouw aan het veranderen naar iemand die zichzelf heeft terug gevonden en dat zie je ook in het slot lied : I'll never love again, dat Jackson voor haar schreef. ''a star is born'' wordt reëel wanneer Ally, compleet zichzelf dit prachtig gevoelige lied zingt, en in de laatste scene zie je hoe sterk ze is geworden.

Deze film is prachtig, humoristisch,dramatisch en ontzettend verdrietig. Je wordt vanaf het begin in de film meegezogen en ondanks dat er heel veel in gezongen wordt doet het niet musical achtig of onnatuurlijk aan. De songteksten zijn meesterlijk en het gitaar spel van Cooper en de piano kunsten van Gaga gewoonweg geweldig.
De zaal was muisstil, en sommigen zaten zelfs zachtjes te snikken. Zelf heb ik ook wel een traantje weggepinkt hoor.
De film is zeker de moeite waard om te gaan kijken.