Keuzes Maken

 
 
Keuzes maken , dit doe je elke dag.
Vanaf het moment dat je op staat tot dat je in bed gaat liggen.

Maar wat kies je dan ? En waarom kies je ?
Doe je het voor jezelf of doe je het voor een ander?
Allemaal vraag tekens waar je dan ook weer over na gaat denken.  Want keuzes beheersen onze levens.

Soms maken ze je het ook veels te moeilijk.
Het begint al bij je studie keuze, steeds eerder beginnen ze met inpeperen dat je een goede opleiding moet volgen en dat je anders geen werk krijgt.

En dan zit je ergens aan vast omdat je  ''toch iets moest kiezen''  .   Dat is een gedwongen keus.

En dan vraagt iedereen zich af waarom er steeds meer school verlaters zijn en mensen die dan een  tussen jaar nemen na de middelbare school.

En als je er dan voor kiest om wel een opleiding te doen wordt de lat veels te hoog gelegd en stoppen mensen dan alsnog.  

Stoppen betekend, geen werk, schulden van de studie, dus meteen een slechte start in het leven.

Waarom is dit nodig?  Natuurlijk begrijp ik dat je keuzes moet maken en dat dit ook bij het leven hoort.
Maar je kunt een 15 jarige geen toekomst op leggen door middel van een opleiding die ''zomaar '' gekozen is.

Want mensen veranderen met de dag, en hun wensen ook.
Ik zelf volg momenteel ook geen opleiding .
Ik sta graag achter mijn eigen keuze en er was niet iets dat op mijn weg lag.

Velen vinden dit dom , en zeggen ; dan ga je toch iets anders doen ?

Nou nee dankje.  Als ik ergens aan ga beginnen dat mij niet ligt, dan is mijn motivatie ver te zoeken . Met mij vele andere jongeren. Met als gevolg als ze wel gaan studeren , veel spijbelaars.  Of gewoon geen colleges volgen als ze er geen zin in hebben .


Dus heb ik besloten om geen vervolg opleiding te volgen.
Een jaar geleden al . Niet omdat ik het niet wilde, Maar omdat het niet kon.  Mijn droom opleiding was gewoon onmogelijk.  En mijn keuze was om niks te doen waar ik niet achter sta, geen inzet voor kan tonen en in de toekomst niet verder mee wil gaan .

Natuurlijk zou ik ook graag een mooie baan hebben, maar kun je dat alleen bereiken met mooie cijfertjes op je diploma?  Het zijn alleen cijfertjes, het is niet wie je bent , en je moet jezelf nog steeds bewijzen en dat je goed bent in wat je doet , bijvoorbeeld een journaliste,  heeft toch niks met Algebra en Biologie te maken ?  Maar met taalkundigheid en creativiteit. 

Dus als iemand me nog eens vraagt, voor de zoveelste keer waarom ik geen opleiding doe, vraag ik hen of zij wel zo gelukkig zijn met de opleiding die zij doen .

Reacties

Populaire posts van deze blog

Review : Action Fashion Professional Kleur shampoo Cherry Red

Win actie ! Moederdag ''mom ketting''

Win Actie ! OMG maskers !